סימני אזהרה

סימני אזהרה להתפתחות הפרעות אכילה

בעשורים האחרונים הולך וגובר בקרב נשים וגברים כאחד, העיסוק במראה החיצוני. העיסוק הזה מתגבר בעיקר בשל התפתחות תרבות הרזון כמודל ליופי, להצלחה, לשליטה ולכוח, המאפיינת את חברת השפע המערבית. העיסוק במראה והקישור בין משקל לאושר והצלחה הביאו בהדרגה לעלייה גם בשכיחותן של הפרעות האכילה. הפרעות אלה כוללות טווח רחב יחסית של תופעות, הקשורות לאוכל ולגוף, כשהחמורות שבהן, הן אנורקסיה נרבוזה ובולימיה נרבוזה.
ישנה הסכמה בין חוקרים וקלינאים שהפרעות אכילה מתפתחות משילוב של גורמים גנטיים, ביולוגיים, תרבותיים חברתיים ,משפחתיים ואישיותיים. הפרעות אכילה מלוות בד"כ בתחלואה כפולה של הפרעות חרדה ודיכאון.
רוב הסובלים מהפרעות האכילה הן נשים ונערות, כאשר גיל התחלת ההפרעה הולך ויורד, בייחוד כאשר מדובר באנורקסיה, אך עם זאת, קיים אחוז לא מבוטל של גברים ונערים הסובלים מהפרעות אכילה.
הפרעות האכילה מלוות בסבל רב, הן לחולה והן למשפחה הקרובה ולחברים. הסכנה היא רבה וכך גם הדאגה. אולם פעמים רבות, הפרעת האכילה מלווה בהסתרה והסובלים מהפרעות האכילה מצליחים אף להסתיר את סודם גם מהקרובים להם ביותר. במקרים רבים, גם לאחר גילוי, עולה התנגדות לטיפול או להתערבות, דבר המשאיר את הסביבה של הסובלים מההפרעה, חסרת אונים ומבולבלת.

כיצד מבחינים בין אלו העוסקים בדיאטה נורמטיבית לבין אלו אשר יפתחו הפרעת אכילה?

דיאטה שאינה מסתיימת ואינה מספקת לאחר הירידה למשקל הרצוי היא "נורת אזהרה". נערה בסיכון תציב לעצמה משקלי מטרה נמוכים ולעולם לא תהיה מרוצה ממשקלה. לעומתה, נערה הנוהגת דיאטה נורמאלית, תעצור במשקל שהציבה לעצמה ותהיה מסופקת ממשקלה.
אצל אדם הנוהג בדיאטה רגילה ניתן יהיה להבחין בשינוי ושיפור משמעותי בדימוי הגוף עם הירידה במשקל. דיאטה של נערה הנמצאת בסכנה של הפרעת אכילה, תלווה תמיד בביקורת עצמית על ממדי הגוף וצורתו ובאופן פרדוקסאלי עם הירידה במשקל דימוי הגוף ילך וירד.
במקביל לשיפור בדימוי הגוף נצפה גם לשיפור והטבה בחיי החברה אצל זה העוסק בדיאטה נורמאלית. נערה עם סיכון לפתח הפרעת אכילה, תסתגר יותר ויותר ולרוב ככל שמשקלה יתדרדר היא תמנע יותר ויותר מסביבה חברתית. זאת ועוד עלולה הסובלת מהפרעת אכילה לסבול גם מדיכאון, התפרצויות זעם, חרדה, התנהגויות כפייתיות, פגיעה עצמית ומחשבות אובדניות.

מהם סימני האזהרה?

יש לשים לב לסימנים המוקדמים של צעירים המפתחים הפרעת אכילה אבחון מוקדם יאפשר טיפול פחות אינטנסיבי והסיכוי למיגור ההפרעה עוד בשלביה הראשונים יהיה גדול יותר.
באופן כללי יש לשים לב האם קיים שינוי בדפוסי האכילה, כמו צמצום קיצוני או אכילה ללא שליטה, היעלמות כמויות מאד גדולות של מזון מהבית או שינוי חד במראה הגוף. גם הימצאות אינטנסיבית במטבח, הישקלות מרובה, ספורט כפייתי, הליכה לשירותים מיד לאחר האוכל, אובדן משקל ותלונות מרובות על קור אמורים לעורר נורת אזהרה.
דיאטה חריפה המובילה לאי סדירות בווסת או להפסקתה היא סימן מדאיג מאד לאובדן השליטה על תהליך הדיאטה. כמו כן זלילות תכופות וניסיונות לטהר את הגוף לאחר הזלילה (הקאות/משלשלים וכו´) הם גם סימנים המצביעים על התפתחותה של הפרעת אכילה.

שינויים התנהגותיים "חשודים" הקשורים לאופני אכילה

– אכילה בהצמדות לשעות קבועות.
– עיסוק כפייתי בחשיבה על מזון, קנייתו, הכנתו והגשתו לאחרים, איסוף מתכונים.
– אכילה איטית, פרור מנת האוכל, השארת שארית, הימנעות מאכילה בחברה.
– הערכה עצמית כולה תלויה באכילה או אי אכילה.

שינויים גופניים המצביעים על התפתחות הפרעת אכילה

– חולשה, סחרחורת, עייפות,התעלפויות והתייבשות.
– בעיות מעיים, עצירויות, טחורים, שלשולים וכאבי-בטן.
– כאבי גרון תכופים, לחיים נפוחות, בלוטות רוק נפוחות.
– כאבים בוושט, כאבי שיניים, נשירת שיער.
– שפשוף באצבע, צלקת בגב כף היד כתוצאה מהקאות.
– חום גוף נמוך, אי סבילות לקור, דופק איטי.
– עור יבש, פצעים בפנים.
– צמיחת פלומת שיער על הגוף.
– שינוים הורמונאליים-בלימת ההתפתחות המינית, עצירת הגובה (בנות – אל ווסת, בנים – הפסקת קרי לילה).
– אוסטיאופורוזיס-ציפורניים סדוקות, שברים ספונטאניים,עקמת.
– הפרעות שינה.

נכתב ע"י
ד"ר עינת צוברי, אחראית היחידה לטיפול בהפרעות אכילה, מרפאת "הנוטרים", רעננה, מרכז לבריאות הנפש שלוותה, שירותי בריאות כללית.

דילוג לתוכן